Fråga juristen | 10 Juni 2016 | Thomas Riesler

Kundens ångerrätt?

Fråga

Hej! En kund, privatperson, fick efter genomförd fotografering i min studio påsiktsbilder levererade och godkände dem. Hela beställningen genomfördes i studion. När de slutliga bilderna mottagits av kunden ville kunden ångra sig. Får kunden det? /Teodor

Svar

Man får skilja mellan ångerrätt och rätt att avbeställa en vara eller tjänst. Leverans av fotografier till konsument som du beskriver det innehåller både element av köp av tjänst (fotografering) och vara (fotografier). Det finns ingen särskild lag som tillämpas för dessa båda delar utan man kan söka ledning i konsumenttjänstlagen (KTjL) respektive konsumentköplagen (KKL).

Enligt 42 § KTjL kan avbeställning ske av en tjänst innan den slutförts, men då har näringsidkaren rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen. I ditt fall skulle en avbeställning alltså inte ge din kund rätt till prisreduktion för fotograferingstjänsten eftersom fotograferingstjänsten redan genomförts.

Enligt 37 § KKL får köparen avbeställa varan innan den avlämnats. Säljaren då inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning men har istället rätt till ersättning för vissa kostnader denne haft med anledning av avtalet. Eftersom du anger att de slutliga bilderna mottagits av kunden anses att de är avlämnade. I och med detta har inte kunden längre någon rätt att avbeställa varan.

Ångerrätt (14 dagar) för konsumenter existerar endast för beställningar som gjorts av varor eller tjänster på nätet, via telefon eller hembesök enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Denna lag är alltså inte tillämplig i din situation. Alternativt kan ångerrätt finnas om du och konsumenten särskilt avtalat om det