Fråga juristen | 2 April 2013 | Thomas Riesler

Måste jag ha varumärkesinnehavarnas tillstånd?

Fråga

Hej Juristen! Jag fotograferar mycket stadsbilder. På dessa förekommer ofta andras varumärken på skyltar osv. Måste jag ha varumärkesinnehavarnas tillstånd för att få använda bilderna? Vad gäller när jag fotograferar produkter som har varumärket synligt? /Hanna

Svar

Du får alltid fotografera varumärkena eller med Varumärkeslagens begreppsanvändning ”ett varukännetäcken med särskiljningsförmåga” i det sammanhang du beskriver. Vi går inte in djupare på vad detta begrepp innebär utan fortsätter att benämna fenomenet ”varumärken”. Vad du inte får göra är använda, exempelvis sälja bilderna, hur som helst. Här styr sammanhanget när det är tillåtligt eller inte. Frågan får aktualitet först när du vill sprida bilderna till andra. Enligt 10 § Varumärkeslagen innebär rätten till ett varumärke att ingen annan än innehavaren till varumärket i näringsverksamhet får använda ett tecken som är identiskt med eller liknar ett varukännetecken om användningen avser varor eller tjänster och drar otillbörlig fördel av eller utan skälig anledning är till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende. Svaret blir alltså beroende på användningen. Om ett varumärke finns med på ditt fotografi och du vid försäljningen av detta får en otillbörlig fördel (t.ex. bättre betalt p.g.a. att varumärket är med på fotografiet än om det inte skulle vara det) eller fotografiet används för att utan skälig anledning skada t.ex. varumärkesinnehavarens anseende så är användningen inte tillåten. Inte heller får ett sådant fotografi utan varumärkesinnehavarens tillstånd användas i affärshandlingar och reklam. En användning i en fotobok om Stockholms gator skulle sannolikt inte träffas av förbudet.En annan sak är om du fotograferar en vara som förts ut på marknaden med varumärkesinnehavarens tillstånd (t.ex. sålts) inom EES-området. VML tillåter att du fotograferar varumärket och sprider bilden vidare. Även här finns dock undantag, då för det fall att det finns någon skälig grund för innehavaren att motsätta sig användningen. Det finns alltså situationer där avbildning av andras varumärken är fritt och andra där varumärkesinnehavarens tillstånd krävs. Det är alltid bäst att låta göra en individuell bedömning innan du sprider fotografiet vidare.