Sociala medier

För att prissätta en nyttjanderätt för sociala medier bör du titta på hur din kunds möjlighet till spridning ser ut.

Du som låter företag använda dina bilder bör även tänka räckvidd när du sätter pris. Kontots/sidans storlek är av vikt, dv hur många följer kontot/sidan eller om finns det fler konton/sidor kopplade till uppdragsgivaren som materialet också kan publiceras på. Om bildmaterialet skall nyttjas i köpt annonsmaterial på sociala medier bör det betraktas som en betydligt större kommersiell användning än om det inte ingår i köpt annonsmaterial. Har du själv en stor mediekanal där kunder vill betala för att synas hänvisar vi dig till att använda det specifika mediets eget statistikverktyg (exempelvis Instagram).

Rådgivning
Rådgivning i pris- och marknadsfrågor

Rådgivning i pris- och marknadsfrågor

Lisa Engström, rådgivare
Telefon: 08 700 00 06 - Knappval 2

Tisdag, onsdag och torsdag 09.00–12.00