Redaktionellt | 10 Dec 2020 | Jenny Morelli

Guld – från gruva till valv

Under 2020 har guldpriset gått upp. Guld ökar nämligen i värde när människor upplever världen och marknaden som instabil och osäker. Fotografen Susanne Walström och författaren Anette Nyqvist har nyligen släppt boken Guld – dess dunkla glans om metallen som alltså är hetare än någonsin.

Guld – från gruva till valv

Princess Poca på Underground Grillz i Brooklyn. Foto: Susanne Walström

För några år sedan såg jag Susanne Walström föreläsa om sina guld-bilder. Och trots att jag inte bryr mig särskilt mycket om guld väckte hennes bilder begär. Jag ville se mer. Susanne Walström var då mitt uppe i bokprojektet och bad att få återkomma när det var klart.

Anette Nyqvist, författare och docent i socialantropologi, och fotografen Susanne Walström stämde träff i New York 2016 och började planera för att göra en reportagebok om guld. De kände varandra och hade tidigare arbetat tillsammans då Anette Nyqvist var verksam som journalist. 

Foto: Privat

Forskare från olika discipliner har under åren skrivit om guld utifrån sina specifika perspektiv. Men ett samlat, brett grepp med ett journalistiskt, visuellt berättande hade ingen tagit tidigare. 

Nu är boken klar. I tjugofyra kapitel beskriver de guldets väg hela vägen från gruvorna – och människorna som arbetar med att gräva upp det – och guldets alla möjliga användningsområden – bröllop, lyx, vetenskap, mat med mera – till en av guldets slutstationer: ett bankvalv på Manhattan i New York, på Federal Reserve Bank. Där förvaras en fjärdedel av jordens alla guldreserver. From pit to pit lyder uttrycket på engelska. Från gruva till valv. Guld gräver man upp för att sedan gräva ned det.

Under flera år har Walström och Nyqvist rest runt i världen för att samla material. I bokens efterord syns de själva på bilder från Zhaoyuan i Kina, Migori i Kenya, La Llanada i Colombia, New Delhi i Indien, Wales i Storbritannien, Bodie i Kalifornien i USA och Ädelfors i Småland, och då är inte alla platser de varit på listade.

– Vår ambition med boken var inte att göra en fotobok med välskrivna bildtexter, inte heller en facklitteraturbok med illustrerande bilder, utan just en bok där text och bild, för det första, är lika betydelsefulla och där text och bild tillsammans tillför något extra, säger Anette Nyqvist.

Med sitt globala ämne bör boken intressera en större läsekrets än den svenska och med en förhoppning om en internationell publik trycks den även på engelska.

På guldfälten i Migori, Kenya, arbetar kvinnorna i hettan, dammet och oväsendet ovan jord, medan männen sliter i de trånga, mörka schakten hundratals meter under marken. Carolin, 20 år, med sin ettåriga dotter, Junia, arbetar långa dagar i det farliga stendammet vid vaskbordet för att extrahera nästan osynliga guldpartiklar från högar av lera.

Ämnet är evigt. Människor har grävt efter guld i minst 7 000 år och man har hittat guld på vår planets samtliga kontinenter. Guld är en universell symbol för makt, skönhet och evigt liv, men också en källa till girighet, exploatering och förödelse. I Tyskland hade marknaden för guld expanderat redan innan corona bröt ut. 2016 köpte tyskarna mer guld än vad man gjorde både i Indien och Kina, som annars är de två storkonsumerande länderna. Ämnet guld verkar outtömligt.

 

– Ja, det svåra var att begränsa oss. Projektet bara växte och växte, det dök upp nya intressanta aspekter hela tiden under resans gång, säger Anette Nyqvist. Guldboken är en del av ett större forskningsprojekt om pensionsfonder och ansvarsfulla investeringar.

– Det har varit fantastiskt roligt att arbeta tillsammans med Susanne. Vi har jobbat tätt ihop sedan 2016. Men vi var tvungna att sätta stopp. Jag skrev klart texterna 2019 och det här är vårt urval av historier, säger hon.

Fotografen Susanne Walström är verksam som kommersiell fotograf men har nästan alltid något på gång vid sidan av, som hon arbetar med parallellt och långsiktigt.

– Jag tycker det är så viktigt att driva projekt som man bestämmer över själv. Det var svårare när jag hade småbarn men ju äldre mina barn blev, desto mer tid fick jag att jobba med egna grejer. Jag gör ofta saker på spekulation utan att ha sålt in det först. Ibland leder det till andra roliga saker. För att ta ett exempel åkte jag till Indien för att fotografera bristen på toaletter och det blev så småningom en del av en samlingsutställning i New York. Jag har tidigare haft ett reseprojekt med journalisten Gunilla Eldh och sedan 2014 arbetar jag med ett konstprojekt med namnet Requiem for Slussen med fotograferna Kristian Pohl och Eirik V Johnsen.

Ett nytt munsmycke är klart för leverans. I tusentals år och över hela världen har rika och mäktiga människor dekorerat sina tänder med guld, men i dag är ett guldglimmande leende inte enbart något för de välbärgade och berömda. Underground Grillz ligger i centrala Brooklyn i New York och har specialiserat sig på att tillverka ”skräddar-sydda” munsmycken.

Tillbaka till Guldboken där merparten av bilderna är klassiska reportagefotografier.
– Det har varit väldigt roligt att resa och verkligen vara på plats med sin kamera. Tidigare gjorde jag ofta reportagejobb för tidningar; jag var anställd på DN ett par år och har frilansat åt Vagabond, Månadsjournalen, olika facktidningar osv. Men de jobben går inte att göra på samma sätt längre och jag kan sakna att göra reportagebilder. Med den här boken var jag min egen uppdragsgivare, säger hon.

Till största delen lever Walström alltså på sitt kommersiella fotografi vilket också brukar bekosta hennes egna ideella arbeten. Men just i arbetet med Guldboken sökte hon och fick ett treårigt stipendium från Författarfonden. För de pengarna har hon kunnat finansiera resorna och sitt arbete med boken och även kunnat klimatkompensera för de många flygresorna.

– Vår planering inför de resorna har ibland varit lite av en utmaning. När vi hade bestämt att fotografera och dokumentera hur guld används i Indien försökte vi ta reda på när det är högsäsong för bröllop men det står visst skrivet i stjärnorna. Till slut hittade vi en kille som jobbade med bröllop och han hjälpte oss vidare. Vi deltog på ett lyxigt tredagarsbröllop och även några enklare bröllop. Men oavsett hur rik eller fattig man är i Indien så har bruden alltid guld på sig, säger Susanne.

Berättelsen i boken om hur kosmos skapade guld är som en dikt eller föreläsning bara den. Guld bildas när två neutronstjärnor – döda supernovors enormt kompakta kärna – kolliderar. Guld är svett från kolliderande stjärnor som stänkts ut över jordklotet, oförstörbart och för evigt glänsande. Redan på 500-talet f.Kr. hade den grekiske poeten Pindaros allt klart för sig när han kallade guld för ”Zeus barn” och sa att ”varken mal eller rost förtär det, men människans sinne förtärs av dess makt”.  Den skinande gula metallen är en symbol för rikedom och makt och människor tar guld till hjälp för att försköna sig själva och sin omgivning. Men mer än allt annat representerar guld ekonomisk säkerhet och skänker en känsla av trygghet.

Boken innehåller alltså 24 kapitel för att anknyta till guldets renhet som uttrycks i karat, med 24 karat som det högsta möjliga värdet. 18 karat innebär att guldet innehåller 75 procent guld och 25 procent andra metaller. Till en början användes karat som ett mått på guldets vikt. Fröna från johannesbrödträdet, carat, är mycket jämnstora och väger alla lika mycket: ett frö väger en femtedels gram, och dessa frön användes för att bestämma vikten på en bit guld. Och ett gram guld i ett riskorns storlek, kan bankas ut till ett en kvadratmeter stort, tunt bladguld. Detta är bara ett axplock ur bokens rika material.

 

I Indien är det tradition att brudgummen rider till sin bröllopsceremoni på en vit häst. Här i New Delhi kommer Arjun istället till sitt överdådigt maxade tredagarsbröllop i en guldfärgad Chevrolet av klassisk modell.

– Vi har haft så kul. Jag älskar att arbeta med text och bild ihop. När det kom till att skapa själva boken gjorde jag ett stramt urval av bilder till formgivaren Patric Leo. Jag ville heller inte ha en bild på omslaget, för ingen av bilderna i boken kan ge rättvisa åt det stora ämnet, säger Susanne Walström.

Precis som i boken vill jag låta den här texten landa i bankvalven vid Manhattan som innehåller så mycket av världens guld. Boken ställer en väldigt viktig fråga: Vid vilken sorts katastrof skulle ett land kunna sälja av sin guldreserv för att överleva? Det skulle behöva vara en global kris av något slag, en kris som skulle få alla länder att vilja använda sitt guld. Men om alla centralbanker började sälja av sina reserver skulle guldmarknaden svämma över, guldpriset skulle störtdyka och reserverna skulle inte vara värda mycket – hur dåliga tider det än var.

Namn: Susanne Walström
Hemsida: walstrom.eu
Instagram: @susannewalstrom

Namn: Anette Nyqvist
Hemsida: socant.su.se/forskning/våra-forskare/anette-nyqvist

 


Guld
– dess dunkla glans på Max Ström förlag.
Engelsk version: The Shimmer and Shade of Gold
Formgivning: Patric Leo

Prenumerera på Fotografisk Tidskrift

I nästa nummer: Arbetsmarknaden för fotografer, året med corona, exklusiv intervju med Annika Elisabeth von Hausswolff, fotohistoria, bildjournalistik, det nya normala, recensioner, juridik och praktisk teknik. Med mera! Här skaffar du en prenumeration på Sveriges äldsta fototidning.  Omslag: Johanna Nyholm. Läs mer