Redaktionellt | 18 Mars 2021 | Jenny Morelli

Lotta Härdelin är Årets fotograf

DN-fotografen Lotta Härdelin är Årets fotograf. Hon vinner utmärkelsen för sin närvaro, medmänsklighet och sin känsliga, målmedvetna bildjournalistik, skriver juryn i sin motivering. Text: Jenny Morelli.

Lotta Härdelin är Årets fotograf Foto: Lotta Härdelin, Årets fotograf

"Australien, 12 januari 2020. En brännskadad koala i en förkolnad eukalyptusskog utanför Parndana på Kangaroo Island."

Lotta Härdelin tar en bild på en koalabjörn i Australien och får oss att se konsekvenserna av den pågående klimatkrisen. Hon gör flera reportage om pandemin: vi ser en svensk sjukvård i stabsläge men även bilder som vittnar om den medmänsklighet som finns omkring oss.  ”Genom Lotta Härdelins bildjournalistik blir det osynliga plötsligt synligt”, skriver DN:s reportagechef Matilda E Hanson i en text i katalogen för Årets bild.

Lotta Härdelin (född 1972) började sin bana som fotograf på Nerikes Allehanda, och har sedan 1993 varit anställd på Dagens Nyheter där hon arbetar både med stillbild och rörlig bild. Hon har rapporterat från all världens hörn, bland annat USA, Indien, Polen, Sibirien och Bangladesh de senaste åren. 2019 förärades hon även Nils Horner-priset för sin bildjournalistiska gärning.

DN:s reportagechef Matilda E Hanson fortsätter: ”Lotta Härdelin läser på, ringer upp, tjatar sig in. I nationella insatsstyrkan, bombskyddet, ambulansen. Det hade kunnat bli rutinmässiga skildringar av människor i uniform. I stället hittar hon glipan där vardagen blottas. Där människor borstar tänderna. Jag tänker på när vi får möta koalans blick när den har klamrat sig fast uppe på en trädstam i en utbränd skog i Australien. När Helmi, 98, tittar vädjande på ambulanspersonalen med en sista önskan: ’Låt mig få dö hemma.’”

Sedan starten för Årets bild 1942 har både världen och bildjournalistiken förändrats. Fotografer tävlar nu med både stillbild och video, kategorier och själva utformningen av tävlingen utvecklas år för år.

Utmärkelsen Årets fotograf baseras på fotografens samlade prestationer under året, som de har presenterats för juryn som i år har bestått av: Annika Engvall, bildredaktör, Rikard Collsiöö, nyhetsfotograf och dokumentärfilmare, Camilla Skagerström, dokumentärfilmsfotograf, Per Gustavsson, bildredaktör samt juryns ordförande Pieter Ten Hoopen, dokumentärfotograf, filmare och lärare inom bildjournalistik.

– Lotta Härdelins sammanhållna portfolio var väldigt avskalad och stark. Hon har verkligen förmågan att förmedla en känsla av medmänsklighet och värme, hon tar väldigt finstämda porträtt och hon är en värdig vinnare av titeln, säger Pieter Ten Hoopen.

Det var ett tag sedan en kvinnlig fotograf vann titeln Årets fotograf, 50 år sedan närmare bestämt. 1971 blev Ragnhild Haarstad Årets fotograf och då var hon den första kvinnan som någonsin vunnit tävlingen.

Branschen 2020 består av ungefär lika många kvinnor som män, men tittar man närmare ser man att kvinnor och män bevakar olika områden, vinner olika slags priser och att områden med hög status bevakas av män. Samma sak gäller tävlingen Årets bild.

Martin von Krogh, vd för Årets bild berättar att han hyser en förhoppning om att kunna förändra normer och strukturer för bildjournalistiskt berättande på sikt.

– Det är fantastiskt roligt att just Lotta Härdelin blev Årets fotograf. Tidigare har tävlingen Årets bild premierat klassisk konfliktfotografi och valt att lyfta de mest brutala bilderna. Alla bilder behövs förstås, självklart även de brutala, men för att svensk bildjournalistik ska kunna utvecklas framåt behöver vi tänka större och längre. Vi vill utmana svensk bildjournalistik. Och så vill vi förstås även visa mediehusen hur otroligt mycket talang som finns därute och hur vilka viktiga fotografer är för journalistiken, säger han.

Pandemin har verkligen skakat om en hel bransch. Att frilansare har haft det extra svårt under corona-året märks bland tävlingsbidragen, de mest genomarbetade jobben kom från anställda fotografer med en redaktion i ryggen. Kan du som juryns ordförande säga något mer om vad du såg eller inte såg i de inskickade bidragen?

– Jag saknade faktiskt fotograferna som verkligen vill ta ut svängarna och göra något eget, de som försöker skapa ett personligt tilltal och som bygger historier på ren berättarlust. Det finns så mycket talang här i Sverige och jag hoppas vi kan utveckla fler egensinniga fotojournalister i framtiden. Frilansaren Daniel Nilssons hemmakontor var ett arbete som stack ut i mängden, säger Pieter Ten Hoopen. (Reds anm. Daniel Nilssons Hemmakontor publicerades i F nr ⅔ 2020.)

– Inför framtiden hoppas jag verkligen att redaktionerna tar sitt ansvar och både anställer bildjournalister och ökar uppdragen. Det krävs förändring och jag tror vi måste göra som danskarna gjorde för ett par år sedan när de kammade hem alla bra jobb och fina internationella priser: samarbeta mer och hjälpa varandra, säger Martin von Krogh.

Motivering: Närvaro, medmänsklighet och ett känsligt, målmedvetet journalistiskt berättande är det som utmärker Årets fotograf 2020. Fotografen har jobbat medvetet och tålmodigt i de berättelser som finns i hennes kollektion. Porträtten och situationerna är avskalade och konfronterande, det är som om fotografen håller upp en spegel till betraktaren för att den inte ska vända bort blicken. Från koalabjörnen i Australien som gör att vi måste betrakta den pågående klimatkrisen till striden mot pandemin i Sverige som inte bara visar det mest förfärliga men även medmänskligheten som finns. Fotografen vill att vi ska se, känna och tänka efter.

Bangladesh, Cox Bazar 2017-10-08. Foto: Lotta Härdelin/DN

Namn: Lotta Härdelin
Jobbar på: Dagens Nyheter
Aktuell som: Årets fotograf
Instagram: @lottahardelin_visual

Utställningen Årets bild visas 20 mars–25 april på Galleri Kontrast i Stockholm. Läs mer

Årets bild arrangeras av Pressfotografernas Klubb (PFK) sedan 1942 och räknas som Sveriges största och mest prestigefyllda tävling inom genren fotojournalistik. Läs mer om alla vinnare här.

Nya numret av Fotografisk Tidskrift

Charlie Drevstam i en portfolio, vi publicerar en exklusiv intervju med Anders Petersen, vi uppmärksammar de tre vinnarna av Svenska Fotobokspriset 2021, vi visar bilder av Årets fotograf och Årets Rookie och Årets bild. Vi skriver om hur man kan jobba med rörlig bild, vi berättar om fotografen Emil Heilborn och vi undersöker hur AI lär sig läsa bilder. Med mera. Läs mer