Tekniknyheter | 9 Juli 2013 | Stefan Ohlsson

NIkon söker nya produkter när kompaktkamerorna tappar marknadsandelar

I en intervju med Bloomberg, en webbplats för finansmarknaden, berättar Nikons styrelseordförande Makoto Kimura att man försöker utveckla nya produkter, eftersom kompaktkamerorna tappar marknadsandelar till mobiltelefonerna.

Allt eftersom mobiltelefonernas kameror har blivit bättre har också kompaktkamerornas marknad krympt. Nikon förväntar sig att antalet sålda kompaktkameror minskar med 12% under innevarande år. Under 2012 var minskningen ännu större. Och det är inte bara mobiltelefonerna som tar andelar från kompaktkamerorna, också de kompakta systemkamerorna växer sig större på kompakternas bekostnad.

Till skillnad från Canon och Sony är kameror Nikons främsta verksamhetsområde. Kameror svarar för över 80 % av Nikons omsättning. För Nikon är alltså de förändrade fotovanorna ett större hot. I arikeln säger Kimura:

– We want to create a product that will change the concept of cameras. It could be a non-camera consumer product.

Om detta innebär en mobiltelefon/kompaktkamerahybrid ville han inte avslöja.