Nyheter | 2 Nov 2005

"Fotobranschen skärp er!" uppmanar Växjöfotograf

"Vart är fotovärlden på väg?" Det undrar fotograf Sune Ekstrand i Växjö. Han skickade in en märkeskamera för reparation och bad om snabb åtgärd. Efter en månad: inte ett livstecken.

Sune Ekstrand skickade in en märkeskamera för reparation och bad om snabb åtgärd.
Efter en månad: inte ett livstecken. Han berättar:
"Jag ringer då och frågar. Svaret: vår
servicechef har semester och kommer åter om två veckor. `Då kan vi besvara dina frågor.´ Alltså rasar en hel serviceorganisation p g a att chefen har semester."
En av Sunes kollegor beställde för två månader sedan en digitalkamera av en
märkesfabrikant.
"Ännu ingen kamera i sikte. Då han ringer dit får han som besked: vi har inte fått hem några kameror av det slag du skall ha och
vi vet heller inte när de kommer några."

Ingen kamera - inga objektiv

Kollegan säger att han skall göra en resa och behöver kameran då. Svaret:
"Läget är så att vi måste få objektiv oxå."
Vad är det som håller på att ske? undrar Sune Ekstrand.
"Kodak har kanske två personer i Sverige. Agfa har slagit igen helt, men vart har servicekänslan tagit vägen? Alla skyller på alla och inte tusan hjälper det att man nyttjar datorkraft! Ingen vet något, ingen
har något lager, ingen kan lova varken reparationstider eller leveranstider!"
Sune Ekstrand undrar nu om fotograferna är så flata att de accepterar denna stil?
"Finns det ingen som kan ställa sig på barrikaderna och skrika? SFF t ex."
Visst har fotobranschen blivit tuff, konstaterar Sune Ekstrand, men de digitala kamerorna säljer ju.
"Då undrar jag: varför ingen service?"

Fotobranschen har fått intervjun med Sune Ekstrand för kommentar.

Tipsa Du också om nyheter till webben:
nyheter@sfoto.se

http://