Varje bildskapare sätter sitt eget pris. Här berättar vi om faktorer som kan påverka priset.
Priset kan variera beroende på faktorer som kompetens, erfarenhet, marknadsvärde, utrustning, geografiskt läge, samt typ av uppdrag.
Kompetens. Olika bildskapare tar olika arvoden för sitt arbete. Ett unikt bildspråk, kompetens, utbildning och/eller särskild utrustning kan göra vissa bildskapare särskilt efterfrågade och därmed påverkas priset.
Marknadsvärde. Det är inte bara bildskaparen som har ett marknadsvärde utan även bilden i sig. En unik bild som inte kan återskapas kan till exempel ha ett högre värde än en bild som lätt kan tas om.
Syfte. Kommersiella uppdrag eller bilder som köps för användning i marknadsföring kostar ofta mer än vid redaktionell engångsanvändning.
Omfattning. Storleken på uppdraget och mängden bilder som ska levereras, liksom arbetstiden det tar att utföra uppdraget påverkar prissättningen.
Användning. En beställare av en bild erhåller användningsrätt till bilden, det vill säga en licens att använda bilden i enlighet med en överenskommelse. Licensens omfattning i tid, dess spridning geografiskt och i vilka typer av media är ytterligare aspekter som påverkar priset. Ju fler mottagare och större exponering som bilden är tänkt att ha desto högre pris. Annons är ett exempel på större spridning och medför därför ett högre värde. Gör därför skillnad på tex publicering på sociala medier när materialet ska spridas som ”köpt innehåll”/annonsering eller endast organisk spridning. Även storleken på kundens företag kan påverka priset. Läs mer under Användningsrätten.
Ersättningsmodeller. Det finns flera olika sätt att ta betalt, som kan lämpa sig olika bra beroende på uppdragets natur. De två vanligaste är:
- Timdebitering:
Då anges ett timpris, vilket är att föredra t ex vid uppdrag där omfånget av arbetet inte är helt klart från början.
- Enhetspris:
Då anges ett pris per ett satt antal bilder, vilket är att föredra om omfånget av uppdraget eller delmoment i ett uppdrag, är tydligt från början.