Redaktionellt | 4 Aug 2020 | Maria Marteleur

Fotots Hjalmar Söderberg visar upp sitt livsverk

Men blicken stadigt fäst på Stockholms gatuliv har stockholmskännaren och fotografen Lars Epstein vandrat runt många varv runt staden genom drygt 40 år. Nu får vi se det som han har sett genom linsen tack vare utställningen som snart öppnas på Stadsmuseet i Stockholm. 

Fotots Hjalmar Söderberg visar upp sitt livsverk Raggare på Kungsgatan i början av 1960-talet. Foto: Lars Epstein

Raggare på Kungsgatan i början av 1960-talet. Foto: Lars Epstein

Här har han blandat totalt 101 gamla 60-talsbilder från staden med nytagna, moderna.
– Så mycket har förändrats i staden, säger han.
Men inte hans dokumentära förhållningssätt till fotografin. 

Klararivningarna. Vy från Brunkebergstorg mot Tegelbacken i början av 1960-talet. Foto: Lars Epstein

Klararivningarna. Vy från Brunkebergstorg mot Tegelbacken i början av 1960-talet. Foto: Lars Epstein

– Jag började ju knalla runt med kameran på magen som 17-åring för att jag var en vilsen själ och för att kameran gjorde att jag fick en anledning till att ströva runt på stan och upptäcka den, säger han.

ransport till sista vilan en vinterdag på Östermalm 1961. Foto: Lars Epstein

Transport till sista vilan en vinterdag på Östermalm 1961. Foto: Lars Epstein

Som en fotografins Hjalmar Söderberg dokumenterade han staden då och gör så fortfarande. I dag driver han bland annat bloggen Epsteins Stockholm hos DN.se där stora och små saker i staden uppmärksammas, där han både skriver och fotar.
– Eftersom jag är intresserad av i fall ett gammalt hus rivs, så har det där spritt sig och i dag är det ju många som hör av sig till mig för att tipsa om olika händelser i stan, säger han. 

Gröna Lund en sommarkväll 1961. Foto: Lars Epstein

Gröna Lund en sommarkväll 1961. Foto: Lars Epstein

Men när han började plåta, på 60-talet, då var fotografyrket helt annorlunda än vad det är i dag. Lars Epstein berättar om hur han försörjde sig som fotograf i början.
– Det fanns mängder av små tidningar att sälja till, så det gick ofta till så att jag gick runt på stan och fotade till exempel genrebilder på till exempel lekande barn i syfte att sälja till något omslag eller så, det kunde man få mellan 20 och 50 kronor för, säger han.

Två ansikten i vimlet. 60-tal. Foto: Lars Epstein

Två ansikten i vimlet. 60-tal. Foto: Lars Epstein

I dag ser både medielandskapet och stadsbilden annorlunda ut.
Ett exempel på hur Stockholm har förändrats symboliseras i Epsteins utställning av de tidningsläsande människorna på tunnelbanan.
– Då var det ju ingen som tyckte att det där var något speciellt med den bilden, men en sådan syn finns ju inte i dag. I dag stirrar alla ner i sina mobiltelefoner i stället, säger han.
Även fotoyrket har ju på tiden som han själv har arbetat som fotograf förändrats radikalt.

Raggare på Kungsgatan i början av 1960-talet. Foto: Lars Epstein

Raggare på Kungsgatan i början av 1960-talet. Foto: Lars Epstein

– Då var ju fotograferna ute efter att fånga stämningar och att dokumentera det du såg. I dag finns ett konceptuellt tänk som är annorlunda.

Även synen på fotografiet som konstart har förändrats under hans yrkesbana. Enligt Lars Epstein till det bättre.
– Nu är det ju en accepterad konstform som kan få plats på Nationalmuseum och på auktionshus och -sajter. Det finns en marknad för sådant fotografi i dag, där originalprintar kan säljas för 10 miljoner kronor. Så var det definitivt inte på 60-talet, säger han. 

Lars Epstein