abcdefefhsi
Redaktionellt | 17 Mars 2022 | Knut Koivisto

Inställningar med Knut Kovisto

I vår serie ”Inställningar” deltar denna gång Knut Koivisto som berättar hur en bild blev till.

Inställningar med  Knut Kovisto Foto: Knut Koivisto

Per Morberg som Tavel-Tompa. Den redigerade originalbilden från fotograferingen, som låg till grund för alla de olika affischformaten.

En eftermiddag i juli när jag står och fotograferar på en övergiven industritomt i Finska Österbotten, ringer telefonen. Det är Per Morberg som vill stämma av hur vi skall ta vår bild som skall vara utställd i konstprojektet ”Saknad!”. Vi har en dryg vecka på oss innan bilden skall vara levererad och det är första gången vi pratar med varandra.

Projektet SAKNAD! var en fotoutställning i augusti 2021. En hyllning till konstnärer och kulturarbetare som drabbats av nedstängningnar och inställda uppdrag under pandemin 2020-2021. I regi av Scenit Produktion och Gerilla i samarbete med Kulturreklam. Ulrika Skoog Holmgaard, VD på Scenit och med mångårig erfarenhet från bland annat scenkonst och kulturinstitutioner, styrde projektet. 14 konstnärer och 14 fotografer skulle jobba i par och ta fram en bild som skulle representera konstutövarnas situation under pandemin men också önskningar i postpandemin. Den resulterade i en utställning på Kulturreklams tavlor i Stockholms publika rum men också i en hemsida som finns att se på saknad.net

Per Morberg förklarar i telefon att han vill att vi gör en fiktiv filmaffisch på en verklighetsbaserad historia som han har varit involverad i under Coronapandemins nedstängningar. Ju mer han berättar om ”Tavel-Tompa” desto mer fascinerad blir jag. Hela historien bygger på bröderna Martin och Jimmy Lidbergs uppmärksammade bok Brottarbröder och Tavel-Tompa är deras pappa. En storspelare men också en legend i konstvärlden där han fortfarande anlitas för att värdera konst. Per har en idé om att bilden skall tas på någon lämplig lokal med 70-tals vibbar. Jag föreslår att vi gör bilden i min studio. Vi har en knapp vecka att ordna alla detaljer inför fotograferingen. Därefter har vi bara 36 timmar från fotograferingens start till ett färdigt tryckoriginal. Det är i slutet av juli och det brinner i knutarna.

Efter några telefonkonferenser kommer vi fram till att studion ändå blir bäst och det skall visa sig att det underlättar mitt arbete en hel del. Per har träffat Tavel-Tompa tidigare och har också några fotografier som hjälp när vi skall hitta karaktären. Jag beslutar mig för att jobba med en förenkling av bilden. Skala bort allt som inte behövs.


Cais-Marie transformerar Per Morberg till Tavel-Tompa.

En träskiva på studion får bli bord. Vitt bakgrundspapper. Två svarta V-Flats, en på varje sida. Som ljus väljer jag tre blixtar men kör dem på det inbyggda LED-inställningsljuset. Ett ljus framifrån och två som lyser i kors på bakgrunden. På de bakre har jag bara vanliga metallreflektorer. På den främre blixten har jag en så kallad Pancake Lantern, en liten välvd softbox med en ”kjol” runt som går att reglera. Ljusformaren är populär på filminspelningar och kan till exempel efterlikna ljuset från en lampa som hänger över ett bord.

Som kamera väljer jag en Fujifilm GFX100 med objektivet GF80mm F1.7 för att få en så stor bildfil som möjligt (102 Mpix). Bilden skall tåla att dras upp i meterförstoringar men också att bearbetas i datorn. Jag väljer dock att fotografera i blixtarnas inställningsljus för jag vill pressa upp kamerans ISO för att skita till bilden en aning i processen. Med tanke på hur mycket jag sedan var tvungen att dra i reglagen och förlänga bilden i Photoshop, var jag glad över mitt val. När jag gick igenom materialet inför fotograferingen visade det sig att det behövdes 11 olika format av bilden, alla i varsin tryckfärdig PDF, den största 420×100 cm.

Fredagen den 30 juli träffas jag, Per Morberg och MUA Cais-Marie Björnlod i studion för fotograferingen. Med van hand transformerar Cais-Marie, Per till Tavel-Tompa och vi hittar rätt fort bildens uttryck. Jag vill att Pers granskande blick suger tag i betraktaren. Vi är överens att bilden blir bra i svartvitt men får sedan veta att alla bilder i SAKNAD! projektet skall vara i färg. Det är bara att gå tillbaka till RAW-filen. Trotts att alla svenska filmaffischer är i stående format, fotograferar jag bilden i liggande format. Bildfilens storlek gör att det inte är något problem att beskära bilden hur man vill. Fredagen går till fotografering, grundjustering av bilderna och att göra ett bildurval.

På lördag förmiddag den 31 juli är den slutgiltiga bilden vald och jag har redigerat den. Men bara halva jobbet är gjort, för nu skall den omvandlas till en filmaffisch med titel och texter. Därefter skall den konverteras till 11 stycken tryckfärdiga pdf:er i olika format. På kvällen skall det hela vara färdigt och levererat. Det här är en del av jobbet som jag behöver ett proffs som hjälper mig.

Jag sitter med AD:n Riccardo Palombo på Bob Reklambyrå vid Mosebacke Torg och tittar på filmaffischer. Vi funderar på vilka typsnitt vi kan använda och hur vi placerar texter. Vi har också täta kontakter med Per som har tydliga synpunkter på hur affischen skall disponeras. Han är ju också medkreatör. Men framför allt måste vi hitta på vad som skall stå på affischen, den är ju egentligen inte en filmaffisch utan ett konstprojekt.

Bilden måste förlängas på alla ledder för att kunna användas i alla de olika formaten som ingår i projektet och på inte lite utan metervis. Jag får verkligen dra och tänja även på min förmåga i Photoshop. Sedan gör Riccardo ett grundoriginal med de olika texterna. Därefter gör han de 10 andra PDF:erna. Sedan hittar vi stavfel och vissa saker måste omformuleras. Varje gång ett fel hittas eller något ord eller formulering skall ändras, måste 11 stycken original ändras. Jag är väldigt glad att jag bad om professionell hjälp med formgivningen av text och affisch. Det hade blivit katastrof utan Riccardo. Klockan 20:15 på lördag kväll kan vi skicka iväg tryckoriginalen och gå hem.

Ett stort tack till Ulrika Skoog Holmgaard som bjöd in mig till projektet SAKNAD! och parade ihop mig med Per Morberg. Tack till Per Morberg som kom med en fantastisk historia att bygga på och hela sitt kunnande som skådespelare, personkännare och kreatör. Tack till Cais-Marie Björnlod som med sin professionalism och humor omvandlade Pers yttre till Tavel-Tompa. Tack Riccardo Palombo för att du med ditt lugn, skarpa öga och enorma kunskap gjorde att vi alla fick en filmaffisch vi kunde vara stolta över. En av de saker jag älskar med det här jobbet som fotograf, är att få jobba med kreativa människor som bidrar med sin person och sitt kunnande och där vi tillsammans skapar fantastiska bilder!

Knut Koivisto


En av de olika affischerna som satt uppe i Stockholm undertiden utställningen pågick i augusti 2021.

Teknisk data: Kamera: Fujifilm GFX 100
Objektiv: GF 80 mm f/2,2  1/80  ISO1600

Läs fler artiklar i serien Inställningar här. Vill du vara med i serien? Kontakta redaktionen@sfoto.se

Prenumerera på Fotografisk Tidskrift

Vinnare av Publishing Priset 2021. Fotografisk Tidskrift har funnits sedan 1888 men är i högsta grad ett magasin mitt i samtiden. För medlemmar i SFF är den gratis. Här tecknar du en prenumeration. Läs mer