Redaktionellt | 18 Mars 2021 | Jenny Morelli

Skenbart stilla med Charlie Drevstam

I nya numret av Fotografisk Tidskrift visar vi en portfolio med stillebenfotografen Charlie Drevstam. -Jag var blyg och kände också ett motstånd mot att ta bilder på främmande människor, kände mig som en voyeur och beroende av andra människors liv för att kunna skapa mina bilder, säger han bland annat.

Skenbart stilla med Charlie Drevstam

Molly på agenturen tycker att Drevstam har en särskild förmåga att skapa något vackert utan att använda stora medel. Även de mest alldagliga produkterna i kyl och skafferi förvandlar han till något fint framför kameran.

Drevstam (född 1965 i Fruängen, Stockholm) fastnade för fotografi i en förberedande konstskola och började som fotograf på 80-talet. Den dokumentära traditionen var dominerande, man skulle resa med en kamera på axeln och Drevstam åkte till Kina. 19 år gammal upptäcktes han av Ralph Nykvist och Anders Petersen och knöts till bildbyrån Mira. Men han kände sig aldrig riktigt hemma i det dokumentära berättandet.

– Jag hade dåligt samvete för att jag inte klarade av att axla rollen riktigt. Jag var blyg och kände också ett motstånd mot att ta bilder på främmande människor, kände mig som en voyeur och beroende av andra människors liv för att kunna skapa mina bilder. Jag ville bygga upp min egen bildvärld. Sökte till Konstfack men kom inte in. Så jag började iscensätta och ljussätta bilder i studion. 

Många stilleben har det hunnit bli under de år Drevstam varit verksam. Fast om stilleben betyder ”stilla liv” finns det ofta en rörlig och dramatisk twist i Drevstams fotografier. Han osäkrar bilderna, det rör på sig. En köttbit som rinner av kanten på bordsskivan, något som har hänt eller kommer att hända, ett glas som kanske kommer att välta.

Han har arbetat med flera kockar, bland andra Tommy Myllymäki som han har gjort sex böcker med. Bland hans kunder märks Ica, Hemköp, Zeta och Fazer men även Natur & Kultur, Bonnier och magasin som Residence och The New Era.

– Jag hade en livskris tidigt 2000-tal, jag tyckte inte att jag var bra på något. Det var då jag valde att verkligen bli fotograf och satsade på att försöka bli riktigt bra på inredning, stilleben och matfotografering.

För några år sedan gjorde han ett projekt på Riche i Stockholm med gästernas kvarglömda saker. Han bad personalen att spara allt som glömts kvar i en låda, sedan plåtade han sakerna och ställde ut bilderna på plats.

– När jag var liten var jag ofta ute själv, jag sa till mina föräldrar att jag skulle ut och vara ”sakletare”. Jag kunde komma hem med en massa småsaker jag hittat på gatan eller i buskarna.

– Jag tänker på tingens betydelse, hur fantasin kan skapa bilder av vad som kan ha hänt när den där klacken gick av, gick hon hem haltande eller barfota? Alla nycklar som tappats, som låser upp rum till hem, men nu bara är en bit metall utan användning.

Och hur har corona-året varit?
– Efter det konstiga året 2020 tycker jag nog att det börjar ljusna. I höst kommer jag att släppa en bok om min äppelträdgård, jag har en egen odling på Österlen.


Foto: Charlie Drevstam

Namn: Charlie Drevstam
Bor: Stockholm och Skåne
Hemsida: charliedrevstamprints.com, charliedrevstam.com
Instagram: @charliedrevstam
Agent: Agent Molly & Co

Foto: Cecilia Sandblom, Hasselbladsstiftelsen.

Nya numret av Fotografisk Tidskrift

Vi intervjuar Kerstin Hamilton, aktuell på Hasselblad. Vi publicerar en exklusiv intervju med Anders Petersen, vi uppmärksammar de tre vinnarna av Svenska Fotobokspriset 2021, vi visar bilder av Årets fotograf och Årets Rookie och Årets bild. Vi skriver om hur man kan jobba med rörlig bild, vi berättar om fotografen Emil Heilborn och vi undersöker hur AI lär sig läsa bilder. Med mera. Läs mer