Fotobokspriset | 10 Febr 2020 | SFF

Föreläsning med Susan Meiselas på Svenska Fotobokspriset

Den 11 mars är det fotoboksgala för Svenska Fotobokspriset 2020 på Bio Rio. Firandet inleds med en föreläsning av en av världens främsta fotografer inom den humanistiskt dokumentära genren, den amerikanska fotografen Susan Meiselas

Föreläsning med Susan Meiselas på Svenska Fotobokspriset

Foto på Susan Meiselas New York City, 2002 av Meryl Levin.

Vi är mycket stolta att i samband med fotoboksgalan för Svenska Fotobokspriset kunna presentera just Susan Meiselas, Susan är en pionjär inom det dokumentära fältet som anslöt sig till Magnum Photos redan 1976 och som första kvinna någonsin fick motta Hasselbladspriset 1994, säger Annika Thörn Legzdins, ordförande i Fotoförfattarna inom Svenska Fotografers Förbund som arrangerar priset.

© Susan Meiselas/Magnum Photos

Om Susan Meiselas
Meiselas är dokumentärfotograf som bor och arbetar i New York. Hon är författare till Carnival Strippers (1976), Nicaragua (1981), Kurdistan: In the Shadow of History (1997), Pandora’s Box (2001), Encounters with the Dani (2003), Prince Street Girls (2016) och A Room Of Their Own (2017), och är medredaktör för två publicerade samlingar: El Salvador, Work of 30 Photographers (1983) och Chile from Within (1990), återutgiven som e-bok 2013. Hon är även medregissör för två filmer: Living at Risk (1985) och Pictures from a Revolution (1991) med Richard P Rogers och Alfred Guzzetti.

Meiselas är känd för sin dokumentering av mänskliga rättighetsfrågor i Latinamerika. Hennes fotografier ingår i nordamerikanska och internationella samlingar. 1992 tilldelades hon MacArthur Fellows-programmets stipendium, 2015 mottog hon ett Guggenheim-stipendium, och nu senast vann hon Deutsche Börse Photography Foundations pris (2019) och belönades med Kerings och Rencontres d’Arles’ första Women in Motion Award. Mediations – en översiktsutställning med hennes konst från 1970-talet och fram till idag – visades nyligen på Fundació Antoni Tàpies, Jeu de Paume, San Francisco Museum of Modern Art, och kan för tillfället ses på Instituto Moreira Salles i São Paulo. Hon har varit ordförande för Magnum Foundation sedan 2007, som stödjer, utbildar och handleder nästa generations djuplodande och innovativa dokumentärfotografer.

© Susan Meiselas/Magnum Photos

Kort info om föreläsningen 
Meiselas kommer berätta om några av sina böcker, bland annat Carnival Strippers, 1976, Nicaragua, 1981, Kurdistan: In the Shadow of History, 1997, Pandora’s Box, 2001 och Room of Their Own, 2017. Varje bok kommer presenteras och Meiselas kommer berätta om hur hon övergick från fältarbete till bokformen i respektive projekt, samt om de olika uttryck en bok kan ta.

© Susan Meiselas/Magnum Photos

Förhållandet mellan bild och text är kännetecknande för alla Meiselas’ böcker, men hon har även inkluderat ljud (Carnival Strippers, Nicaragua – Pictures From a Revolution) för att presentera rösterna hos berättelsernas verkliga huvudpersoner, och strukturer (Pandora’s Box) för att kittla läsarens sinnen. Kurdistan: In the Shadow of History visar på olika sätt en historia kan berättas genom att samla in stora mängder material. Room of Their Own kombinerar Meiselas’ fotografier med vittnesmål och collage av kvinnor som utsatts för våld i nära relationer.

© Susan Meiselas/Magnum Photos

Program: Fotoboksgala för Svenska Fotobokspriset 11 mars på Bio Rio, Stockholm
Till utförligt program
16:00-17:30 Föreläsning: Susan Meiselas
17.30-19.30 Paus mellan föreläsning och prisutdelning
19:30-20:30 Utdelning Svenska Fotobokspriset 2020
20:30-22:00 Mingel och bubbel i baren

Till anmälan

Bildtext till bilder på böcker uppifrån och ner:

Nicaragua. June 1978-July 1979. Book cover, image: Muchachos await the counterattack by the National Guard, Matagalpa, Nicaragua. Bookspread with image: Traditional mask used in the popular insurrection, Monimbo, Nicaragua, 1978. 

Carnival Strippers. Book cover: Farrar, Strauss & Giroux, 1976. Image: Lena on the Bally Box, Essex Junction, Vermont, USA, 1973 Carnival Strippers. Book spread images: The Bally Stage, Tunbridge, Vermont, USA, 1974 (left), The Managers, Essex Junction, Vermont, USA, 1974 (right). 

Kurdistan: In the Shadow of History. Random House, 1997. Book cover: Image: A threshing place on the Mesopotamian plain, Mardin, Turkey, Dietrich Hackenberg.

Book with inserted materials. Pandora’s Box. Trebuck, 2001.