Nyheter | 5 Mars 2009

Kunskap om marknadsföring a och o för dagens fotograf

- Vi tror mycket på denna gränsöverskridande kurs, som väver samman den personliga försäljningen med det kommunikativa arbetet som fotografen utför för sin uppdragsgivare. Det säger Bo Bergström, art director, utbildare och fackboksförfattare som utbildat långt över hundra SFF-medlemmar i bildkommunikation, om två nya kurser i marknadsföring som startar i vecka 12.

Nu vill Bosse, tillsammans med Ann Westfelt, ta utbildningen till en ny nivå. På den så kallade "ABBA-kursen" delar Bosse läraruppdraget med Ann Westfelt, marknadsförare och strukturcoach.
- Vi kommer att träna kursdeltagarna i att sälja in sig själv gentemot kunder och kommer ge råd, tips och kunskap i konsten att ta sig an kundens behov. Man blir, enkelt uttryckt, en bättre fotograf.
Utan marknadsföring, utan kunder ingen karrirä som proffsfotograf.
Kursens första del hanterar dina personliga målsättningar och din profil som fotograf. Kursens andra del utgår från samarbetet mellan bildbeställaren och fotografen. Föreläsningar varvas med diskussioner och uppgifter, som ska skissas, fotograferas och redovisas.
Det finns fortfarande ett antal platser kvar till kursen som börjar 18 mars.
Läs mer här.

Inte nog med det. Ann Westfelt kör dessutom en egen kurs som handlar om personlig försäljning.
- Denna kurs är nästan som en personlig coach, berättar Ann Westfelt. Du lär dig hur du ska
strukturera upp ditt arbete och på effektivaste och mest säljande sätt attrahera kunder. Du kommer mycket snart märka hur säker och trygg du blir i kontakten med blivande uppdragsgivare.
Det finns platser kvar - kontakta Paul Vestergren, kurser@sfoto.se.
Kursen, som börjar 17 mars, kan Du läsa mer om här.

Och så har vi Bosse Bergströms populära kurs i bildkommunikation. Bosse Bergström:
- Cirka 125 fotografer har gått denna kurs i bildkommunikation. Utvärderingarna har varit enormt positiva och jag träffar på mina fotografelever här och där runt om i landet och de dunkar mig i ryggen och meddelar att de har blivit både djärvare och tryggare i samarbetet med kunderna. De förstår bättre än tidigare vad som föregår själva fotograferingen och de förstår också bättre vad som måste till för att ordentligt nå fram till betraktaren.
Några platser finns kvar, först till kvarn, som börjar snurra den 16 mars.
Mer info här.

Läs mer om varför SFF:s utbildningar är ryggraden i proffsfotografens kompetensutveckling: Kunskap ger makt, respekt och självförtroende säger kursdeltagarna

http://www.sfoto.se/sff_start/kurser.asp