Cato Lein om Franks vilda år
Cato Lein som ställer ut sina vilda år på Galleri Axel i Stockholm berättar om hur sociala medier fått honom att öka tempot som fotograf. Foto: Cato Lein.
Det råder febril aktivitet på lilla galleri Axel ett par timmar före vernissage. Galleristen Bea Tigerhielm fixar med borden och kvällens musiker soundcheckar. På väggarna hänger 40 bilder som Cato Lein ställer ut i serien “Franks wild years”. Försommaren har precis kommit till Södermannagatan i Stockholm. Fotografen själv verkar lugn och samlad så här strax före alla gäster kommer.
-Ja, nu känns det bra, vi har renodlat materialet och jag har varit tvungen att ta bort några darlings och kände mig nervös att det inte håller. Men det ser bra ut och jag är så nöjd, säger Cato Lein.
Vi slår oss ned på en bänk i solen utanför galleriet och Cato Lein berättar om projektet. De svartvita bilderna har han tagit de senaste åren, efter en skilsmässa som innebar att han helt bytte liv.
-Det har varit omtumlande år, jag känner att jag lever fotografi i dag på ett annat sätt än förr. Att fotografera har blivit en livsstil, jag har ökat tempot och tar bilder hela tiden, säger han.
Titeln “Franks Wild Years” syftar på en Tom Waits skiva från 1987 som betytt mycket för Lein men “Frank” har även en annan djupare betydelse.
-Frank är den som upplever bilden, Frank är den medskapande personen som ger bilden mening. Jag bjuder in betraktaren i mina verk. Jag vill beröra, jag vill in i betraktarens hjärna med mina bilder. Den här serien handlar om ensamhet och längtan efter beröring. Jag älskar att fotografera för att jag älskar möten med människor. Jag tycker om att ta kontroll över ansikten, kroppar, kroppshållning hos den andra och tolka detta ärligt.
Cato Lein arbetade i många år åt de stora bokförlagen och tog många välkända författarporträtt som blivit ikoniska. Bilden på den amerikanska författaren Paul Auster är en av de mest kända men även Astrid Lindgren, Willy Kyrklund och Peter Englund för att nämna några har stått framför hans kamera. Men i takt med att bokförlagen lade om kurs minskade beställningarna.
-Jag hade ekonomisk panik ett tag. Men i stället för att sänka tempot har jag höjt det, jag är en flitig instagrammare och facebookare och lägger ut delar av mina projekt hela tiden.
Det är en medveten strategi, han vill finnas med i flödet och att ta bilder med iphone har dessutom gjort honom mer orädd och lekfull som fotograf.
-Dessutom kan jag ta hjälp av mina följare. De fotografier som blir populära i de sociala nätverken är ofta de som har något extra. Det handlar om att visa att man är med, att man har ett starkt bildspråk och är kreativ och produktiv. Och det här året har det släppt, jag har flera stora projekt på gång, på Fotografiska i sommar och på bokmässan i höst till exempel.
Läs även vännen och kollegan Knut Koivistos text om Cato Lein här
Och fotografen Micke Bergs text här
Cato Lein ställer ut “Franks Wild Years” på galleri Axel 2 maj- 26 maj.