Redaktionellt | 9 Sept 2021 | Tommy Arvidson

Fotofika med Andreas Hagström, ny bibliotekarie på Hasselblad

Vi tar en fotofika med Hasselbladsstiftelsens nya bibliotekarie Andreas Hagström och botaniserar bland 15 800 fotoböcker. Text och bild: Tommy Arvidson

Fotofika med Andreas Hagström, ny bibliotekarie på Hasselblad Foto: Tommy Arvidson

Om man står på Götaplatsen, i Göteborgs centrum, och tittar mot Konstmuseet och Konsthallen så ser man en liten anonym trappa i glipan mellan de två byggnaderna. Vid trappans slut ligger Hasselbladstiftelsens kontor och där i källaren ligger Skandinaviens finaste fotoboksbibliotek. Det hävdar i alla fall Andreas Hagström som nyligen fått överta ansvaret för att förvalta och vidareutveckla verksamheten där.

Biblioteket öppnade 1999. Då fanns det ett behov av att reda upp en ganska osorterad samling böcker som bestod av gåvor och donationer. Man hade också köpt in fotografen Rune Hassners samling som nu finns som en separat del i biblioteket. Hassner var Hasselbladstiftelsens första chef. Elsa Modin blev ansvarig för biblioteket och arbetade där tills hon gick i pension 2020.

Det som möter mig när jag kommer nerför trappan är en lång vägg med ett fylligt urval av fototidskrifter, samt i det första rummet väggar täckta av hyllor med enbart fotoböcker. Jag kikar in i nästa rum och ser att även där finns fotoböcker från golv till tak. I en angränsande lokal finns ett arkiv.

Andreas Hagström och jag sätter oss ner vid det stora runda bord som står mitt i rummet och som är som gjort för att bre ut omfångsrika fotoböcker på. 

Vad är speciellt med just det här biblioteket?
-Att fotografen alltid är i fokus. Vi katalogiserar alla böcker i första hand på fotografen. På andra bibliotek är det vanliga att man katalogiserar i första hand på författaren. Vi är det enda stora bibliotek i Skandinavien, som helt fokuserar på fotografi.

Hur avgränsar man då vad man köper in?
–  Det är väldigt flytande, speciellt idag när det är så lätt att göra fotoböcker. En viktig kategori är naturligtvis det nya som tidigare Hasselbladpristagare gör. Vi undviker förstås alla dessa återutgivningar som det finns gott om, men när det kommer något helt nytt arbete så köper vi.

Jag antar att ni har många värdefulla böcker här i hyllorna.
-Vi har många dyrbara fotoböcker, men det där ändras också över tid. Jag hittar ibland böcker i hyllorna som jag upptäcker att de behöver låsas in och så hittar jag också bland de inlåsta sådana som inte alls behöver stå där. Det är som börsen, böckernas värde går upp och ner.

Samlar ni video också eftersom många Hasselbladspristagare idag använder dessa media?
-Ja, vi försöker samla in även sådant material men det är redan nu så att CD- spelare och DVD- spelare är en utgående teknik som ibland kan vara svår att få tag på.

Men vem är du. Du har jobbat här sedan årsskiftet?
-Jag är konstnär och fotograf i grunden.Jag gick fotohögskolan, och har en master på Valand med fokus på digital teknik. På Göteborgs konsthall har jag jobbat i olika roller i nästan 20 år. Jag har alltid varit intresserad av arkiv och böcker.

När jag pratade med dig i våras sade du att det här är ditt drömjobb. Gäller det fortfarande?
-Ja nu när sommaren tog slut så kändes det inte svårt att gå tillbaka till jobbet för fem öre och det är ju få förunnat. Jag jobbar med det jag älskar.

Hur känns det att ersätta Elsa Modin som har varit här sedan bibliotekets början?
-Ja, det är som det är, människor går i pension och någon måste ta över.  Det gäller att bygga upp och att samtidigt bevara. Tyvärr så har pandemin gjort att Elsa och jag inte har haft möjlighet ses så mycket. Jag är mycket medveten om att det här är hennes bygge.

Har du hunnit skaffa dig några egna visioner om hur du vill utveckla biblioteket?
-Ja, jag vill inte enbart gå på de där stora fotografnamnen. Det görs idag väldigt många återutgivningar och hyllorna blir tillslut fullsmockade med några specifika namn och några specifika bilder, om man inte tänker sig för. Jag tycker det är bra om vi fokuserar på det lokala och det nationella och även har fokus på det här mindre, sladdriga, som lättare försvinner för att ingen riktigt ser värdet i det. Saker som inte är så påkostade men som kan få ett stort historiskt värde senare. Det är en bevakning som känns viktig för att biblioteket skall fortsätta att kännas relevant och inte bara bli något som representerar en tid som varit.

Hagström betonar att stiftelsens grundare tidigt såg till att biblioteket blev en central del av stiftelsen med en generös budget.
-Men när det gäller fotoböcker så kan man ju aldrig ha för mycket pengar, utbudet är enormt. En annan sak är utrymmet, vi måste se till så att det inte svämmar över.

På bibliotekets hyllor finns idag 15 800 böcker. Dessutom har man åtskilliga årgångar av tidskrifter och artiklar. För den fotoboksintresserade är ett besök här ett måste. Hagström finns på plats tre dagar i veckan men bäst är att e-posta och boka tid.

Tommy Arvidson

Nils Johan Norenlind: “Protest : ett reportage om storstadsungdom” / red. av Sven Wernström ; protester av:  Susanna Vestin . 1967. -Den här hittade jag nyligen på ett antikvariat. Den sågs mer som en ungdomsbok när den gavs ut 1967. inte som en fotobok.

Karl Larsson: “Mondays= måndagar: 186 pictures from Mondays  2020”. Larson har byggt om en kassakvittomaskin så att den skriver ut bilder. Han visar bilder från måndagar 2020. En artistbook gjord i några få exemplar.

Horst Tuuloskorpi: Trålfiskarna, en bildberättelse för barn. Gidlunds, 1980. En barnbok med svartvitt realistisk fotografi. Skildrar en fiskares arbetsliv.

 

Foto: Maja Forsslund.

Porträtt på fotografer

Här har vi samlat flera porträtt vi skrivit under årens lopp. Bilden till vänster är tagen av Maja Forsslund som vi träffade för några år sedan. Här kan du läsa mer. PS. Vill du själv skriva ett portätt på en fotograf eller filmare? Kontakta redaktionen@sfoto.se