Hur vet ni att ni gör rätt i sociala medier?
Att hålla koll på statistiken, att lägga ut det man vill arbeta mer med, att jobba långsiktigt.
Det är några metoder om man ska vara framgångsrik som fotograf och företagare. Vi ställde samma frågor till fem fotografer och fick en massa bra svar.

Foto: Självporträtt
Namn: Alejandra Cerda Ojensa
Bor: Köpenhamn, Danmark
Sociala medier: Instagram, Facebook, Youtube
Hur vet du att du gör rätt, att du lägger tid på rätt saker?
Jag håller mig uppdaterad om trender och funktioner och hur jag kan använda dem för att bygga varumärke och få fler frilansjobb. Jag lägger ned kanske två–tre timmar om dagen.
Var får du mest feedback?
Mest via DM:s på Instagram. Ofta från följare som söker tips eller vill säga snälla saker.
Har du strategier för att konvertera lajks till business?
Kanske inte specifikt lajks till business, men jag använder framför allt mitt Instagram-konto som en portfolio när jag kontaktar varumärken jag vill arbeta med, samt att jag själv blir kontaktad om jobb.
Vilken typ av bilder lägger du ut och varför?
Jag postar på mitt Instagram-konto om hållbart mode och Köpenhamnstips och försöker hålla mig till enbart det. Jag väljer bilder med omsorg och redigerar dem i den stilen jag gillar och för att följa det manér jag alltid har.
Hur tänker du kring ditt varumärke som fotograf?
Jag tänker på mig själv som en content creator som har ett stort engagemang för hållbarhet och klimaträttvisa. Jag använder mitt fotograferande för att skapa vackra bilder som visar att hållbart mode kan vara snyggt.
Vad lägger du inte ut?
Bilder jag är missnöjd med. Ibland lägger jag upp bilder där jag tycker jag är mindre snygg, men att bilden är fin.
Har du koll på statistik? Vilka bilder är det som ”går hem”?
Jag håller stenkoll på min statistik, med fokus på räckvidd och hur många som engagerar sig, mer än lajks. Bilder kan gå hem på olika sätt. Fina selfies får oftast flest lajks, inlägg som innehåller tips sparas oftare, heta ämnen kommenterar folk gärna och inlägg med politiskt budskap delas oftare. Man får inte jobb bara genom att lägga ut fina bilder. För mig är det viktigt att bygga ett gulligt och inspirerande community för det vill varumärken betala för. Ibland gör jag renodlade fotojobb, men oftast är det i kontexten att jag har ett community också.
å.
Foto: Peter Fredriksson
Namn: Yannick Lagher
Bor: Stockholm
Sociala medier: Instagram, Vero, Tiktok och Facebook
Hur vet du att du gör rätt, att du lägger tid på rätt saker?
Jag gör mycket research och läser artiklar. Men det är ett så ständigt föränderligt område så det är väldigt svårt att veta om man gör rätt eller inte. Man famlar lite i blindo. Jag lägger ungefär två timmar per dag på sociala medier.
Var får du mest feedback?
På Instagram och nu även på Tiktok. På Tiktok lägger jag bara upp rörligt, typ drönargrejer.
Har du strategier för att konvertera lajks till business?
Jag har testat lite olika genom åren, men nu försöker jag mest att ha ett kontinuerligt flöde så att det råder aktivitet på de olika kontona. Men annars är min strategi att sprida, dela, kommentera och att skapa diskussioner.
Vilken typ av bilder lägger du ut och varför?
På mitt konto @yannicklagher publicerar jag mest konstnärlig fotografi blandat med lite personliga saker så att man ”lär känna” mig. På mitt andra konto @lagherandsulocki, som jag driver tillsammans med art directorn och stajlisten Becca Sulocki, försöker vi representera en så stor bredd som möjligt kring de klienter vi jobbar med både för att promota vår business och våra klienters. Vinn-vinn!
Hur tänker du kring ditt varumärke som fotograf?
Jag ser mitt varumärke som en förlängning av mig som person. Att det är min stil och hur jag ser på saker. Jag vill att det ska finnas en personligt touch i princip allt jag gör.
Vad lägger du inte ut?
Saker som är alldeles för personliga eller som jag tycker är irrelevanta för andra att veta.
Har du koll på statistik? Vilka bilder är det som ”går hem”?
Resebilder verkar gå hem mest. Alltid flest lajks får jag när jag fotograferar landskap eller liknande utomlands. Jag ser det som att bilder som går hem tilltalar den stora massan och liksom instinktivt ger folk en bra känsla, vilket får dem att gilla bilden. När det kommer till bilder som potentiellt kan leda till fler eller nya jobb så tror jag snarare att det är bilder som visar på en viss teknisk kunskap eller en vinkel på något som sticker ut från andras verk eller så.

Foto: Privat
Namn: Maria Lindberg
Bor: Vislanda, Småland
Kanaler: Instagram, Facebook, Linkedin
Hur vet du att du lägger tid på rätt saker?
Det är svårt att veta exakt, för medierna förändras hela tiden. Nu har jag nyligen börjat att arbeta mycket med reels och jag borde börja med Tiktok men har inte orkat ännu. När jag lägger ut kurser kan jag lätt mäta vilka som får anmälningar. Men som fotograf arbetar jag mer långsiktigt, jag kan ha följare som anlitar mig först efter ett par år. Det viktiga är att tänka att det ska vara lustfyllt och inte pliktskyldigt. Man måste använda sitt hjärta, utan hjärta blir det aldrig bra.
Var får du mest feedback?
Innehåll som berör känslomässigt ger mest feedback. Facebook har seglat upp igen, där får jag många reaktioner. Jag fick mitt Instagram hackat för några år sedan och det påverkade algoritmen negativt.
Har du strategier för att konvertera lajks till business?
Jag bygger framför allt upp relationer med framtida kunder som är beredda att betala för att just jag ska göra jobbet. Att bjuda på sig själv och att lägga ut det jag vill arbeta mer med är grundregeln. I mitt fall: gravida, barn och hästar!
Vilken typ av bilder lägger du ut och varför?
Jag separerar Facebook och Instagram, målgruppen på Facebook är äldre, där vänder jag mig mer till mor- och farmödrar och lägger ut fler bilder. På Instagram har jag utländska följare, så där skriver jag oftare på engelska. Jag har en viss stil färgmässigt och de bilderna väljer jag ut, även för att utbilda framtida kunder. Tröjor med tryck går till exempel bort.
Hur tänker du kring ditt varumärke som fotograf?
Halva min verksamhet är att hålla kurser. Så jag vill få folk att slappna av och våga kontakta mig. Prestigelöst, opretentiöst och inte för mycket prat om teknik. Sedan har jag tre värdeord för min verksamhet: Sagolikt, värdefull upplevelse och att få kunder att stråla som de stjärnor de är.
Har du koll på statistik? Vilka bilder är det som ”går hem”?
Jag håller koll på Google Analytics för hemsidan men borde lägga mer tid på att analysera annan statistik. Som ensamföretagare ska man axla alla roller och det är svårt att hinna med uppföljning.

Foto: Självporträtt
Namn: Marcus Cederberg
Bor: Kumla
Sociala medier: Instagram, Facebook
Hur vet du att du lägger tid på rätt saker?
Det vet jag inte alltid till 100 procent. Men erfarenheten har lärt mig att prioritera vissa saker som att använda sig av relevanta taggar, vara aktiv i vissa communities, besvara alla kommentarer och så vidare. Jag lägger ned cirka en–två timmar per dag på sociala medier.
Var får du mest feedback?
Mest feedback får jag i kommentarerna till respektive bild, men även via direktmeddelanden, e-post eller på min webbsida.
Har du strategier för att konvertera lajks till business?
För mig är det prioriterat att de bilder jag lägger ut ska sälja, snarare än att jag vill få massor av lajks. Jag delar ofta nyligen postade bilder med mina återförsäljare, sedan pushar jag för just den bilden bland annat genom stories och reels på Instagram.
Vilken typ av bilder lägger du ut och varför?
Jag är en minimalistfotograf och jobbar med mycket negativ yta. Jag har fått höra att mina bilder har lugnande inverkan på betraktaren, det tycker jag är fint. Dessutom försöker jag väcka en viss nyfikenhet hos den som ser bilden, något som kan vara klurigt med små medel.
Hur tänker du kring ditt varumärke som fotograf?
Mitt varumärke är starkare än vad jag trodde, och jag får en del förfrågningar från relativt etablerade varumärken. Men varumärkesarbetet tar aldrig slut!
Vad lägger du inte ut?
Jag postar inga privata bilder, och inte gärna bilder på mig själv. I samband med att jag har utställningar, fotoböcker och dylikt kan jag med lätt motvilja övertalas att ställa upp på bild.
Har du koll på statistik? Vilka bilder är det som ”går hem”?
Jag har bra koll på statistiken, däremot är det lönlöst att försöka förstå exakt hur Instagrams algoritmer funderar på djupet. Ibland när jag tror mig ha stenkoll har de skruvat i algoritmerna igen. Bilder som har gått lite sämre bland den breda massan har flera gånger ändå lett till sponsorsamarbeten. Men även flera av de mest lajkade bilderna har lett till nya jobb.

Foto: Självporträtt
Namn: Maria G Nilsson
Bor: Edsbyn
Sociala medier: Två Instagramkonton kopplade till två Facebooksidor.
Hur vet du att du gör rätt, att du lägger tid på rätt saker?
Jag går efter parollen ”det du gör, får du göra mer av”, så jag postar det jag vill jobba med. Men här i Ovanåkers kommun är det mun till mun-metoden som ger mig jobben. Max 25 minuter får det ta att posta ett inlägg. Att re-posta från de jag har gjort uppdrag för sparar massor av tid.
Var får du mest feedback?
Jag brukar säga ”nu postar vi en lajk-raket” när jag vet att det kommer att gillas. Bandy går alltid hem och såklart gulliga ungar. När jag postar en skitig industribild som jag själv älskar blir det väldigt få lajks. Detsamma om jag postar mina älskade rockbilder, inga höjdare enligt mina följare på fotografkontot.
Har du strategier för att konvertera lajks till business?
Absolut inte. Tyvärr.
Vilken typ av bilder lägger du ut och varför?
Följarna får haka på mig på olika jobb. Vill skapa en kompis-känsla och bygga ett avslappnat förtroende. För min nya webbshop, kopplad till @mariasofsweden lägger jag upp bilder på artister. Där hoppas jag nå rätt målgrupp. Flödet är snyggare, men engagemanget mindre.
Hur tänker du kring ditt varumärke som fotograf?
”Alla känner apan” på en liten ort. Jag har släpat kameran med mig överallt i trettio år. Engagerat mig i föreningslivet och ordnat musikfestival i tjugo års tid. Jag är mitt varumärke. Jag vill vara enkel, rolig, lättsam och leverera kvalitet.
Vad lägger du inte ut?
Jag är helt transparent. Jag har hashtaggen #hemorrojdensansikte till exempel. Det tog mig till TV4:s Nyhetsmorgon via tidningsintervjuer. All pr är bra pr. Genomslagskraften i tv är enorm. Jag gjorde Pekbok för blivande bandyspelare, som visades med Filip och Fredrik i fem sekunder, och den sålde slut på en gång. Vissa kan tycka att jag är för mycket. Men då tycker jag att de är för lite.
Har du koll på statistik? Vilka bilder är det som ”går hem”?
Som jag nämnt har jag lite koll på vad som går hem. Men är det några bilder som leder till nya jobb så är det familjefotograferingar.

Prenumerera på Fotografisk Tidskrift
Vinnare av Publishing Priset 2021. Fotografisk Tidskrift har funnits sedan 1888 men är i högsta grad ett magasin mitt i samtiden. För medlemmar i SFF är den gratis. Här tecknar du en prenumeration. Läs mer